Fogyás félelem a kudarctól

Kudarctól való félelem leküzdése - Segítse gyermekét!

De néhányak számára a kudarctól való félelem annyira megnehezíti az életet, hogy alig mernek valami újba vágni, kockáztatni — ezáltal céljaik elérésétől is elmaradnak.

Testi-lelki egészség blog

Amennyiben a kudarcokat fájdalmasnak, elnyúlónak, életünket folyamatosan meghatározónak érezzük, úgy megakadályoz minket abban, hogy cselekedjünk. Ilyenkor jön képbe a halogatás, a biztonsági játék — mindegy, milyen áron, de igyekszünk elkerülni azokat a helyzeteket, amelyben úgy érezzük, nem vagyunk elég jók. A döntési képességünket is befolyásolhatja ez a fajta félelem — inkább visszahúzódunk a döntéshelyzettől, vagy nem döntünk egyáltalán holott a nem döntés is döntésattól tartva, hogy amit választunk, az bizonyosan rossz lesz.

Esetleg túl hamar feladjuk, mert nem tapasztaltunk azonnali sikert, előrelépést. Amikor félelmeink határoznak meg bennünket, elakadunk az életünkben, személyes fejlődésünkben, növekedésünkben. Mi állhat a háttérben?

„Inkább meg sem próbálom” – mit tehetünk a kudarctól való félelemmel?

Természetesen a származási családunk működése is megágyazhat ennek a jelenségnek: például ha fogyás félelem a kudarctól kritizáltak és megbüntettek hibáinkért ahelyett, hogy magyaráztak, segítettek, megértettek volna bennünket. Szintén erőteljesen megjelenhet a kudarctól való félelem abban az esetben, ha az önértékelésünk a teljesítményünktől, eredményeinktől függ, fogyás félelem a kudarctól azt tanultuk környezetünktől, hogy csak akkor kapunk figyelmet és elismerést, ha teljesítünk.

Talán a felsorolásból is látszik, hogy a legtöbb esetben 33 és nem tud lefogyni legmeghatározóbb a gondolkodásunk, az, ahogyan a kudarcra tekintünk. Ha képesek vagyunk a kudarcokra, hibákra egy normális, a tanulásunkat elősegítő jelenségként tekinteni, akkor nincs okunk a félelemre.

Ha viszont a kudarcot katasztrofálisnak, szégyenteljesnek, az elégtelenségünk bizonyítékának látjuk, akkor logikus, ha minden áron el szeretnénk azt kerülni. Így ahhoz, hogy szembeszálljunk vele, ki kell alakítanunk egy egészségesebb szemléletet a kudarccal kapcsolatban.

szellemi fogyás mentalitás Anne fogyni akar

Milyen eszközöket használhatunk? Az alábbi gondolatok iránymutatásként szolgálhatnak ahhoz, hogyan gondoljunk másképp a kudarcokra.

Ne tegyük személyes üggyé!

zsírégetés nottingham elindul yaz fogyás

Mindenki hibázik olykor, mindenki tapasztal kudarcélményt. Ez nem jelenti azt, hogy mi magunk mint személyek, kudarcok lennénk. Inkább az ellenkezője: a tökéletlenség az, ami emberré tesz bennünket. Szerencsére gyorsan tudunk tanulni az elkövetett hibákból. A kudarc természetes. Nem pedig annak jele, hogy defektesek vagyunk.

fogyás félelem a kudarctól égő zsír szaga

A kudarcokat igazán elkerülni úgy lehet, ha meg sem próbálunk dolgokat, biztonsági játékot játszunk, és ragaszkodunk a már ismert fogyás félelem a kudarctól megszokott dolgokhoz. A hibák által viszont újabb oldalainkat és újabb megoldási lehetőségeket ismerhetünk meg. Mi a jó oldala? Általában a kudarcokból lehet mit tanulnunk.

Tanácsadóként olykor megkérem a klienseimet arra, hogy életük veszteségeit fogyás félelem a kudarctól olyan szemmel átgondolni, hogy azokhoz milyen pozitív érzéseik kapcsolódhatnak.

Megbénít a kudarctól való félelem, mit tegyek? - Blikk Rúzs

A szemléletváltáshoz, átkeretezéshez csupán egy kis időre és elszántságra van szükségünk. Kis lépésekben. Fogyás félelem a kudarctól a félelmeink kontrollálnak bennünket, az nem jó, ugyanakkor bizonyos szintig evolúciós előnyük is van — így semmiképp nem érdemes mindenáron szabadulni tőlük. Nem mindig az elárasztásos terápia a megoldás — például ha félünk a nyilvános beszédtől, ne próbáljunk meg azonnal egy színpadon közönségnek beszélni. Kezdjük kicsiben.

Számoljunk le a mindent vagy semmit gondolkodással!

fogyás félelem a kudarctól

Holott tudjuk, hogy a világ, és benne az érzelmeink ennél a dichotómiánál sokkal színesebbek. Így van ez a kudarc-siker kapcsán is: nem járunk jól abban az esetben, ha mindent vagy egyikként, vagy másikként bélyegzünk meg. Segít ilyenkor, ha a folyamatra koncentrálunk, és nem feltétlenül az aktuális állapotra.

Erőfeszítés, nem pedig fogyás fogyás félelem a kudarctól a kudarctól Motiváló gondolat tud lenni, hogy bár nem vagyunk tökéletesek, de folyamatosan erőfeszítéseket teszünk azért, hogy célt érjünk.

Ha például az a célom, hogy heti ötször sportoljak, de csak heti kétszer jutottam el, akkor választhatom azt is, hogy kudarcként tekintek erre, de azt is, hogy látom, már így is többször sportoltam, mint a múlt héten, múlt hónapban — tehát tettem valamit a célom érdekében.

Számít-e a végeredmény? Amikor sikerre vagy kudarcra gondolunk, általában a végeredményt vesszük alapul: elértük-e az adott célt, elvárást teljesen. De ahelyett, hogy csak a kimenetelt nézzük, érdemes arra is figyelemmel lenni, hogy a folyamat során mit csináltunk. Általában nyerünk valamit a folyamat során akkor is, ha épp nem vittük sikerre a kijelölt célunkat.

fogyás félelem a kudarctól cukor borsó a fogyáshoz

A döntés innentől az Olvasóé: hogyan kezdi el megváltoztatni a kudarcról alkotott elképzeléseit? Milyen apró lépéseket tesz még ezen a héten annak érdekében, hogy meghaladja félelmeit?

És hogyan lesz kedvesebb önmagával, ha hibázik?

fogyás félelem a kudarctól kardamom hüvely a fogyáshoz

Carol S. Dweck Martin, S. Psych Central. Hátszegi Eszter.

Hasonlóhozzászólások