Elveszíti a telített zsírt

elveszíti a telített zsírt

Azt tanultuk, hogy a telített zsírok károsak az egészségre. Az hírlik róluk, hogy megemelik a koleszterinszintet, és szívbetegséget okoznak.

  • Zsírok – vekakft.hu
  • 8 módszer a zsírégetésre
  • Japán zsírégető
  • Zsírsavak – Wikipédia

Ezzel szemben több friss kutatásból is az derül ki, hogy a helyzet valójában korántsem ilyen egyszerű. Ebben az írásomban részletesen megvizsgálom a telített zsírokat és az egészségünkre gyakorolt hatásukat.

Mik a telített zsírok? A zsírok makrotápanyagok. A makrotápanyagok olyan tápanyagok, amelyeket nagy mennyiségben fogyasztunk, és ezáltal energiát nyerünk belőlük. Minden zsírmolekula egy glicerin-molekulából és három zsírsavmolekulából áll, amely utóbbiak egyaránt lehetnek telítettek, egyszeresen telítetlenek és többszörösen telítetlenek. A telítettség, ill. A telített zsírsavakban nincsenek kettős kötések, az egyszeresen telítetlenekben egy, a többszörösen telítetlenekben pedig két vagy több kettős kötés van.

Az arcápolás lépései

Sok telített zsírt tartalmaznak többek között a húsoka sertészsír, a teljes tejből készült tejtermékek mint pl. Minden zsír valójában különböző zsírsavak kombinációja, nem létezik tisztán csak egyféle zsírsavból álló zsír. Még az olyan ételek, mint a marhahús is számottevő mennyiségben tartalmaznak egyszeresen és többszörösen telítetlen zsírokat 1.

A nagyrészt telített zsírsavakból álló zsírok mint amilyen pl. Elveszíti a telített zsírt többi zsírhoz hasonlóan a telített zsírok energiatartalma is kb. Összefoglalva: A telített zsírok nagyrészt telített, azaz kettős kötést nem tartalmazó zsírsavakból állnak. Ezek a zsírok szobahőmérsékleten szilárd halmazállapotúak. Miért hiszik az emberek, hogy károsak a telített zsírok?

Gyorstalpaló a zsírokról!

Ez a korábban ritka betegség rövid idő alatt tömeges méreteket öltött, és végül az első számú halálokká vált, amely pozícióját máig is tartja 2. A kutatók azt tapasztalták, hogy a telített zsírok fogyasztásától megnő a vér koleszterinszintje. Ez annak idején fontos felismerés volt, mert kimutatták azt is, hogy a magas koleszterinszint pedig fokozott szívbetegség-kockázattal jár együtt.

túl lassan veszítek sensa fogyás mellékhatások

Ennek igazságát azonban annak idején egyetlen embereken végzett vizsgálattal sem támasztották alá. Ez az ún. Aztán ben a hipotézisből hivatalos egészségügyi ajánlás lett annak ellenére, hogy igazságát sohasem bizonyították 4. Habár ma már rengeteg, embereken végzett vizsgálatokból származó kísérleti eredmény bizonyítja a fenti kezdeti feltételezések tévességét, az emberek továbbra is mindenhonnan azt a tanácsot kapják, hogy a szívük egészsége érdekében kerüljék a telített zsírokat.

Összefoglalva: Az uralkodó nézet szerint elveszíti a telített zsírt telített zsírok a vér koleszterinszintjének megemelése által szívbetegséget okoznak, az e kettő közti közvetlen kapcsolatot azonban soha semmilyen vizsgálat nem igazolta. Az LDL low density lipoprotein kis sűrűségű lipoproteint jelent, a HDL high density lipoprotein pedig nagy sűrűségű lipoproteint.

Házilag a korpa ellen

Az általuk szállított koleszterin ugyanaz, koleszterinből csak egyfajta létezik. A tudósok eleinte csak az ún. Később észrevették, hogy míg az LDL-részecskék által szállított koleszterin jelenléte magasabb, addig a HDL-részecskék által szállítotté éppen ellenkezőleg: alacsonyabb kockázattal párosul 5  6  7  8  9  A teljes koleszterinszint valójában nem mérvadó paraméter, mivel a HDL-koleszterinszintet is magában foglalja, így az utóbbi magas szintje emelkedett teljes koleszterinszinthez vezet.

Mivel a telített zsírok megemelik az LDL-koleszterinszintet, logikusnak tűnik az a feltételezés, hogy a fogyasztásuk növeli a szívbetegség-kockázatot. A tudósok többsége azonban figyelmen kívül hagyta azt a tényt, hogy e zsírok a HDL-koleszterinszintet is megemelik.

zsírégető nindzsa

A két fő altípus a következő: Kisméretű, sűrű LDL lipoprotein: Ezek a részecskék kis méretüknél fogva könnyen be tudnak hatolni az érfalakba, ezáltal szívbetegséget okozva.

Nagyméretű LDL lipoprotein: Ezek a részecskék nagyok és bolyhosak, ezért nehezen hatolnak be az érfalakba.

www.nelegybeteg.hu - Zsoldos Bence weblapja

A kisméretű, sűrű részecskék ezen felül fokozottan hajlamosak az oxidációra, amelynek kiemelt szerepe van a szívbetegség kialakulásában 17  18  Azok, akiknek a vérében főleg kisméretű LDL-részecskék találhatók, háromszor hajlamosabbak a szívbetegségre, mint azok, akiknél a nagyméretű LDL lipoproteinek vannak túlsúlyban A szívbetegség-kockázat csökkentése érdekében tehát a nagyméretű LDL-részecskék túlsúlyára és a kisméretű LDL-részecskék lehető legkisebb számára kell törekedni.

Egy érdekes, sok fő irányvonalbeli táplálkozástudományi szakember által figyelmen kívül hagyott tény, hogy a telített zsírok fogyasztásától a kisméretű, sűrű LDL-részecskék nagyméretűvé alakulnak át 21  22  Ebből az következik, hogy bár a telített zsírok fogyasztása enyhén megemelheti az LDL-koleszterinszintet, hatására az LDL-részecskék az ártalmatlan altípusúvá alakulnak át csökkentve a szívbetegség kockázatát.

Ráadásul az LDL-koleszterinszintre tett hatás is csak elveszíti a telített zsírt — számtalan hosszú távú megfigyeléses vizsgálat keresett hiába kapcsolatot az ilyen zsírok fogyasztása és az LDL-koleszterinszint között 24  25  Ezenkívül különbség van a különböző lánchosszúságú zsírsavak hatása között is. A 16 szénatomból álló palmitinsav pl. És végül arra is rájöttek a tudósok, hogy nem csak az LDL-részecskék vérbeli koncentrációjának és méretének van jelentősége, hanem a konkrét számuknak is ezt LDL-p-nek nevezik.

Az alacsony szénhidráttartalmú étrendek, amelyekben általában sok a telített zsír, képesek csökkenteni az LDP-p-t, míg az alacsony zsírbevitel az LDL-p növelése által káros lehet 28  29  30  Összességében elmondhatjuk, hogy a telített zsírok a korábbi vélekedéssel ellentétben nem rontják a vér lipidprofilját. Szívbetegséget okoznak-e a telített zsírok? A telített zsírok vélt káros hatása elveszíti a telített zsírt modern étrendi ajánlások alapköve.

Emiatt a téma kutatásába és az ajánlások népszerűsítésébe elképesztő mennyiségű pénzt öltek bele. A több évtizedes kutatás és az elköltött dollármilliárdok ellenére azonban a tudósok a mai napig nem tudták bizonyítani feltételezéseik megalapozottságát. Több friss, számos vizsgálat adatait összegző tanulmány arra jutott, hogy nincs kapcsolat a telített zsírok elveszíti a telített zsírt és a szívbetegség kialakulása között.

Az egyik ilyen, ben publikált tanulmány 21 vizsgálat összesen Egy másik, es tanulmány 76 részben megfigyeléses, részben fogyni infomercials vizsgálat Ez a tanulmány sem talált elveszíti a telített zsírt a telített zsírok és a szívbetegség között A Cochrane Együttműködés egyik es, több randomizált, ellenőrzött klinikai vizsgálat eredményeit összegző szisztematikus áttekintése is arra jutott, hogy a telített zsírok bevitelének csökkentése nincs hatással a össz- ill.

Ez utóbbi nem jelenti, hogy a telített elveszíti a telített zsírt károsak volnának, mindössze azt mutatja, hogy bizonyos fajta telítetlen zsírok elsősorban az Elveszíti a telített zsírt -tartalmúak védő hatásúak, míg a telített zsírok se nem károsak, se nem hasznosak. A legnagyobb szabású és legszínvonalasabb tanulmányokból tehát az derül ki, hogy nincsen kapcsolat a telített zsírok fogyasztása és a szívbetegség kialakulása között, és az egész telítettzsír-ellenes kampány egy mítoszon alapul.

Sajnos a elveszíti a telített zsírt kormányai és meghatározó egészségügyi szervezetei szemmel láthatóan vonakodnak elismerni tévedésüket, és továbbra is az elavult zsírcsökkentéses dogmát hirdetik.

Összefoglalva: A telített zsírok és a szívbetegség kapcsolatát évtizedeken keresztül behatóan vizsgálták, a legnagyobb szabású és legszínvonalasabb tanulmányok azonban nem találtak statisztikailag szignifikáns összefüggést. Van-e bármilyen pozitív hatása az egészségre vagy az élethosszra a telített zsírokban szegény táplálkozásnak?

a legjobb idő a testzsír elvesztésére hogyan lehet lefogyni a dexametazonról

Az alacsony zsírtartalmú táplálkozással számos vizsgálat foglalkozott. Ennek az étrendnek a lényege elsősorban a telített zsírok és a koleszterin bevitelének csökkentése.

Az ajánlásban ezenkívül több gyümölcszöldség és teljes kiőrlésű gabona, valamint kevesebb cukor fogyasztása szerepel.

A takarmányozás alapjai

E randomizált, ellenőrzött klinikai vizsgálatot Más komoly vizsgálatok szintén arra elveszíti a telített zsírt, hogy az alacsony elveszíti a telített zsírt viola fogyás nem csökkenti a szívbetegség, ill.

Mitöbb, számos vizsgálat, ahol a telített zsírokat többszörösen telítetlen növényi olajokkal váltották fel, megnövekedett halálozási arányt mutatott ki elveszíti a telített zsírt  Ezenkívül figyelemreméltó tény az is, hogy a zsírcsökkentésre vonatkozó ajánlások megszületése óta az elhízott emberek aránya rendkívüli mértékben megnőtt A fenti grafikonból látszik, hogy az elhízásjárvány pont akkor kezdődött, amikor a zsírcsökkentés fontosságát elkezdték nagy erőkkel hirdetni.

Ezt nem sokkal követte aztán a 2. Ez az ábra természetesen önmagában nem bizonyít semmit mivel valamely két dolog közötti összefüggés nem csak ok-okozati lehetde mindenképpen logikusnak tűnik, hogy a nyugati népesség egészségében bekövetkezett hanyatlásnak köze lehet a hagyományos ételek, mint pl.

Továbbá azt is érdemes elveszíti a telített zsírt, hogy szinte minden vizsgálat, amely a hivatalosan ajánlott alacsony zsírtartalmú étrendet más étrendekkel többek között paleolit, vegánalacsony szénhidráttartalmú és mediterrán étrenddel hasonlította össze, az előbbi vereségével végződött 44  45  46  Összefoglalva: Az alacsony zsírtartalmú táplálkozásról szóló vizsgálatok nem találtak csökkenést a szívbetegség, ill.

A kutatásokból egyértelműen kiderül, hogy az átlagnépességnél hogyan lehet elveszíteni az extra testzsírt telített zsírok fogyasztása nem növeli a szívbetegség kockázatát.

Account Options

Az átlagtendenciák mellett azonban szerep jut az egyéni változatosságnak is. Míg az emberek többségének egészségére nincsen hatással a elveszíti a telített zsírt zsírok fogyasztása, addig vannak, akiknél csökkent, és megint vannak, akiknél megnövekedett kockázattal jár az ilyen táplálkozás.

Kétségtelenül vannak tehát olyan emberek, akik egészsége a telített zsírok bevitelének csökkentését kívánja meg. Ilyenek pl.

A genetika tudománya még egészen biztosan egy sor olyan génkombinációt fedez majd fel, amelyek egyedi módon befolyásolják az étrendnek a ember egészségére gyakorolt hatását. Összefoglalva: Egyes emberek, pl.

Ez a szerző álláspontja, csak a cikk csonkítatlan közlése miatt hagytam benne, de ez az állítás tévedés. Jól tudjuk, hogy természeti népeknél az ApoE4 gén igen gyakori, még sem okoz gondot a telített zsírok fogyasztása.

A telített zsírok sütéshez kiválók, az őket nagy mennyiségben tartalmazó ételek pedig többnyire egészségesek és táplálók A telített zsíroknak van néhány fontos és ritkán említett előnye. Ezek egyike az, hogy kiválóan lehet velük sütni, mert mivel nem tartalmaznak kettős kötéseket, jól ellenállnak a magas hőmérséklet okozta károsodásnak   Ezzel szemben a többszörösen telítetlen zsírok hőhatásra könnyen oxidálódnak Ezen okok miatt a kókuszolaj, a disznózsír és a vaj egyaránt kitűnő választás sütéshez, különösen az olyan magas hőmérsékletű eljárásokhoz, mint amilyen pl.

A természetes formában sok telített zsírt tartalmazó ételek többsége ezen felül még egészséges és tápláló is, amennyiben minőségi, feldolgozatlan ételekkel van dolgunk. Ilyen élelmiszerek pl. Összefoglalva: A telített zsírok kiválóan alkalmasak sütésre, és az őket nagy mennyiségben tartalmazó élelmiszerek többsége egészséges és tápláló.

Étrendünk kenőanyagai a zsírok - Okos Doboz

Néhányuk jó nekünk, néhányuk se nem jó, se nem rossz, és vannak olyanok is, amelyek egyértelműen károsak. A kutatások tanúsága szerint a telített és az egyszeresen telítetlen zsírok abszolút biztonságosak, sőt, talán még egészségesek is.

  • A telített zsírok rosszak vagy jók?
  • A lipidek A takarmányokban található lipideket nyerszsír néven szokásos összefoglalni.
  • vekakft.hu :: tanulmányok

A többszörösen telítetlen zsírokkal azonban nem ilyen egyszerű a helyzet. Ezeknek két fajtája van: Omega-3 és Omega E elveszíti a telített zsírt zsírsavfajta ideális esetben sajátos egyensúlyban van a szervezetben, ma azonban az emberek többsége messze túl sok Omegazsírsavat fogyaszt Ennek értelmében a sok Omega-3 pl. Ez legegyszerűbben a növényi olajok mint pl. A zsírok egy másik, rendkívül ártalmas fajtája a mesterséges transzzsírok. Ezek többszörösen telítetlen növényi olajokból keletkeznek egy olyan vegyi reakció során, amely magas hőmérsékleten, hidrogéngáz és egy fémkatalizátor jelenlétében megy végbe.

EgészségmegőrzésEgyébHírekTáplálkozás Az ünnepek alatt különösen nagy mennyiségben találkozhatunk az egészségünkre nézve egyik legnagyobb veszélyt jelentő élelmiszer ipari alapanyagot, transzzsírsavakat tartalmazó termékekkel.

A kutatások tanúsága szerint a transzzsírok inzulinrezinsztenciát, gyulladást és hasi zsírfelhalmozódást okoznak, és drasztikusan megnövelik a szívbetegség kialakulásának kockázatát 53  54  55  Nyugodtan fogyasszunk tehát telített, egyszeresen telítetlen, valamint Omegatartalmú zsírokat, a transzzsíroktól és a feldolgozott növényi olajoktól viszont óvakodjunk, mint a tűztől!

Összefoglalva: A mindenki számára ártalmas zsírok a mesterséges transzzsírok és a magas Omegatartalmú feldolgozott növényi olajok. Új keletű egészségi elveszíti a telített elveszíti a telített zsírt ősi táplálékfajtákat okolni teljesen értelmetlen Az egészségügyi szervezetek elképesztő mennyiségű pénzt és energiát öltek bele a telített zsírok és a szívbetegség kapcsolatának kutatásába.

A több ezer tudós több évtizednyi munkája és a kutatásokra költött dollármilliárdok ellenére azonban a mai napig nem sikerült semmilyen elfogadható bizonyítékot találni a szóban forgó hipotézis bizonyítására. A telített zsírok egészségkárosító hatásáról szóló mítoszt nem tudtákés soha nem is fogják tudni bizonyítékokkal alátámasztani, mivel az úgy, ahogy van, téves.

E mítosz nemcsak hogy tudományosan NEM nyert bizonyítást, de már egy kis józan ésszel is könnyedén megcáfolható Az ember és az előember több százezer ha nem többmillió éven keresztül fogyasztott telített zsírokat, miközben a szívbetegségjárvány mindössze száz évre nyúlik vissza. Új keletű egészségi problémákért ősi táplálékfajtákat okolni teljesen értelmetlen.

Hasonlóhozzászólások